کوکیها در Google Analytics: کوکیها، یک سری متنهای بسیار ساده هستند که توسط وبسایتها
در مرورگر ثبت میگردند. کوکیها پس از ثبت شدن توسط وبسایت ها، در هنگام وارد شدن به سایتی که
آنها را فرستنده، دوباره توسط همان سایت مورد استفاده قرار میگیرند. این فایلهای متنی، بدون دست
خوردگی در مرورگر ثبت میشوند.
انواع کوکیها:
کوکیهای اول شخص: این نوع کوکیها هنگامی ثبت میگردند که شما در حال بازدید از یک وبسایت هستید.
کوکیهای سوم شخص: این نوع کوکیها، توسط شرکای سایتی که از آن بازدید میکنید، ثبت میگردند. (برای مثال، این
شرکا میتوانند سایتهایی باشند که از آنها عکسی در سایتی که شما در آن حضور دارید، قرار گرفتهاست).
کوکیهای ماندگار: این نوع کوکیها در حین بستن مرورگر ذخیره میگردند.
کوکیهای موقت: این نوع کوکیها در حین بستن مرورگر از بین میروند.
نام کوکیهایی که توسط Google Analytics مورد استفاده قرار میگیرند:
_utma: به عنوان شناساگر بازدیدکننده است که پس از دو سال از بین میرود.
utmb_: به عنوان شناساگر ورود کاربر است که پس از سی دقیقه از بین میرود
.
utmc_: به عنوان شناساگر ورود کاربر است که پس از بستن مرورگر از بین میرود.
utmz_: به عنوان شناساگر مقادیر کمپینها است که پس از شش ماه از بین میرود.
utmv_: به عنوان تقسیم کننده بازدیدکنندگان است که پس از دو سال از بین میرود.
کوکیهای utma ،_utmb_ و utmc_، به صورت پیشفرض در Google Analytics، برای ردیابی ترافیک منظور گردیدهاند.
ساختار کوکی _utma:
از کوکیهای utmz_ برای بررسی وضعیت ترافیک کمپینها استفاده میگردد. Google Analytics با استفاده از این
موضوع به ما نمایش میدهد که کدام یک از کلمات ما کلیدی هستند و کدام نوع تبلیغ باعث جذب مشتری و کاربر شده.
کوکی utmv_ برای تقسیم بندی بازدیدکنندگان توسط Google Analytics مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال میتوان
تعداد کاربران عضو و غیر عضو آنلاین را مشخص کرد.
چر کوکیها کارآمد هستند؟
- میتوان بوسیله آنها، بازدیدکنندگان جدید و تکراری را شناسایی کرد.
- تعیین کننده میزان تعامل بازدیدکنندگان است.
- ارتباطی برای آگاهی از وضعیت کمپینها و خریدوفروش ها
- تقسیم بندی مشتریها