خبرنامه پیامکی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی تخته سیاه عدد 9 را به شماره 3000616177 ارسال نمایید

چطور مهدهای کودک را به محیطی جذاب برای بازی و شادی کودکان تبدیل کنیم؟

به دلیل سلایق و علایق متفاوت و گوناگون کودکان، همواره تجهیز یک محیط بازی جذاب در مهدهای کودک و خانه بازی ها کار دشواری بوده است. کودکان بیشتر از آنچه که تصور میکنید به جزئیات توجه میکنند و افرادی که در حوزه وسایل کودک فعالیت میکنند نیز باید قبل از هر چیز نسبت به امنیت کامل وسایل بازی و سرگرمی بچه ها، اطمینان خاطر پیدا کنند.

 محیط بازی یک کودک باید سرشار از نور، رنگ و تزئینات مختلف باشد تا به تسریع فرآیند یادگیری نيز کمک کند. خانه بازی کودکان باید به اندازه کافی وسیع باشد تا کودک بتواند به راحتی روی وسایلی مانند سرسره بادی جنب و جوش کند و به زحمت نیفتد. بچه‌ها خیلی زود با رنگ ها انس میگیرند و ارتباط برقرار میکنند و انتخاب رنگهای شاد منجر به شکل گیری الگوهای صحیح رنگ شناسی در کودکان میشود که اثرات آن در آینده نیز مشهود است؛ به عنوان مثال همه ما انار را با دانه های یاقوتی رنگ آن در ذهن سپرده ایم و اگر اناری با دانه های سفید ببینیم، باب طبع و میل ما نخواهد بود.مهدکودک

رنگ یکی از عناصر اصلی در تجهیز خانه بازی کودکان است و آنها را به درک صحیح نسبت به فضا و محیطی که در آن قرار گرفته اند، تشویق میکند. اگر در انتخاب رنگها اشتباه کنیم، ممکن است با چالش های زیادی روبه رو شویم؛ که از میان آنها می‌توانیم به بیش فعال شدن کودکان در محیط بازی، بروز رفتارهای پرخطر و خشم آلود و سردرگم شدن بچه ها اشاره کنیم. بنابراین هر وسیله ای که به خانه بازی و اساساً فضاهای اختصاصی کودکان اضافه میکنیم، باید بر طبق الگوهای رنگ شناسی باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، فرآیندهای یادگیری در کودکانی که فضاهای اختصاصی آنها مانند اتاق خواب، اتاق بازی و خانه بازی به درستی طراحی شده باشند، تا 16 درصد افزایش پیدا میکند. رنگ ها و طرح ها هستند که قبل از هر چیز، مفاهیمی مانند مقایسه، موقعیت شناسی و یادآوری به موقع اطلاعات را به کودکان آموزش میدهند و الگوهای شناختی، حافظه و قدرت تخیل آنها را نیز بهبود میدهند.

ماهیت و شاخصه های  یک خانه بازی

انگرید کانیکس(Ingrid Kanics) به عنوان یک کارشناس بازی کودک اظهار میکند: ((بچه ها در محیط بازی و در کنار یکدیگر رشد کنند و شکوفا میشوند؛ باید به کودکان اجازه دهیم در دنیای بازیهای کودکانه کاوشگری کنند و در آزادی کامل مسیر مورد علاقه خود را انتخاب کنند)) .خانه های بازی در مهدکودک ها و حتی خانه های بازی اختصاصی کودکان در محیط منزل، فضای بسیار مناسبی است تا کودکان در کنار هم و با مشارکت یکدیگر بازی کنند. کودکان می آموزند که اگر در محیط بازی به مشکل برخوردند، خودشان مسؤول حل و فصل آن خواهند بود؛ آنها هر چه قدر بیشتر در کنار هم بازی کنند، ماهرتر، اجتماعی تر و جسورتر بار می آیند و در آینده قادر خواهند بود جهان پیرامون خود را تغییر دهند.مهدکودک

بنابراین، وجود خانه های بازی و تجهیز آنها، بسیار مهم است. محیط بازی کانون پرورش جسمی و فکری کودکان است. به خاطر داشته باشید که برای تجهیز و راه اندازی یک خانه بازی در مهدهای کودک و حتی منازل، لزوماً احتیاجی به فضای روباز ندارید و با توجه به شرایط و موقعیت خاص خود و با استفاده از وسایلی مانند پلی گراند میتوانید یک خانه بازی جذاب برای کودکان مهیا کنید. اکنون در عصر دیجیتال زندگی میکنیم و بچه ها مدام در حال کلنجار رفتن با دستگاههای هوشمند مختلف هستند و انجام فعالیت های فیزیکی و حرکتی برای آنها، ضروری تر از گذشته است. پس با مهیا کردن یک خانه بازی، میتوانیم کودکانمان را تشویق و ترغیب کنیم تا در کنارهم جنب و جوش کنند و کودکی خود را به معنای واقعی زندگی کنند؛ از نردبان ها بالا بروند و در استخر توپ شیرجه بزنند. تمام بازیها به رشد فکری و فیزیکی بچه ها کمک میکند و مهارتهای ارتباطی آنها را تقویت میکند.

یکی دیگر از مهمترین شاخصه های خانه بازی، هم سطح بودن آن با زمین است. ضمن اینکه قبل از تجهیز باید وجود هرگونه فرورفتگی و فرسودگی را در سطح زمین بررسی کنید. البته ریختن یک لایه سیمان و سنگ ریزه قبل از نصب وسایل، بسیار مؤثر خواهد بود.

  • میز و صندلی کودک

میزها و صندلی های سایز کودک، حس آرامش و راحتی را به کودکان القا میکند. تصور کنید که به عنوان یک کودک در حال بازی یا غذا خوردن هستید و مجبورید تا پاهایتان را آویزان نگه دارید و این به هيچ وجه احساس خوشایندی نیست!مهدکودک

میز و صندلی سایز کودک که در رنگهای متنوعی عرضه میشود، پیش از آنکه یک وسیله بازی یا یکی از اصلی ترین تجهیزات خانه بازی باشد، به کودکان کمک میکند تا به راحتی پازل درست کنند، نقاشی بکشند و یا غذایشان را با خیال آسوده نوش جان کنند. پدران و مادران، مربیان مهدکودک و پرستاران کودک نیز میتوانند به بچه ها یادآوری کنند که به جای درست کردن لگو یا خوردن غذا روی تخت خواب یا زمین، از میز و صندلی جذاب و رنگارنگشان به نحو مطلوب استفاده کنند.

  • کفپوش های مهدکودک و خانه بازی

همانطوری که در ابتدا اشاره کردیم، امنیت خانه بازی و تجهيزات آن از همه چیز مهم تر است؛ یکی از مشخصه های اصلی خانه بازی، کفپوش نرم و ایمن است. کفپوش های مهدکودک باید ارتجاعی، لطیف، سبک و قابل حمل و ضد حساسیت باشند تا کودکان با خیال راحت جنب و جوش کنند. کفپوش ها طیف وسیعی از رنگها را شامل میشوند که معمولاً از هر دو طرف آنها نیز میتوان استفاده کرد. علاوه بر این باید کفپوش های را برای خانه بازی در نظر بگیرید که قابل شستشو باشند. نکته جالب توجه اینجاست که این فوم ها میتوانند به عنوان یک وسیله بازی هم مورد استفاده قرار بگیرند؛ آنها مثل قطعات پازل در هم قفل میشوند و بسیار سبک هستند.

 

تعداد مشارکت کنندگان در بحث 0 دوست

لیست نظرات


ارسال نظر

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
 
 
 
شما می توانید مطالب این وبلاگ را از طریق فیدخوان ها مثل گوگل ریدر بخوانید
یا با وارد کردن ایمیل خود در فرم هفته نامه، مطالب جدید را به صورت هفتگی در ایمیل خود دریافت کنید!
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت نرم نگاران آرمیتیس بوده و استفاده از محتوای آن و یا نمونه پروژه ها و محصولات با نام های فوق جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.
Copyright © 2011 Armitis.com Software Co. All Rights Reserved.

هفته نامه

(دریافت مطالب جدید به صورت هفتگی)

آدرس پست الکترونیکی

عضویت در خبرمایه

خواندن وبلاگ از طریق فید خوان ها مثل گوگل ریدر